RiaFm

(Cerita2 seram isnin-jumaat~12.15am-2.00am)
Translate this page into:
Spanish TranslationFrench TranslationGerman translationItalian translationPortuguese translationArabic translationJapanese translationKorean translationChinese translationRussian translation

Monday, February 13, 2012

VALENTINE'S DAY (hukum bg org islam)





Assalamualaikum sume^_^ hari nie 13hb feb.dan esok 14hb. sudah semestinye ramai yg mengetahui tntang tarikh 14hbfeb tersebut kn..Hhm sbg org islam sy selalu mmingperati diri sy tntang hal2 yg mgkin kadang2 mmbuatkn kte leka atau trlupe akn sesuatu itu smada ia haram atau tidak..

Hari Kekasih atau Valentines Day adalah merupakan budaya asing yg menurut mereka hari untuk berkasih sayang. Mgkin ramai yg tidak tahu akn sejarah permulaan Valentine's Day ini.. Valentine's Day bermula sejak pemerintahan empayar Rom lg dengan menetapkan hari besar setiap tanggal 15 Februari yang dinamakan Lupercalia. Peringatan hari besar ini dirayakan untuk menghormati Juno (Tuhan Wanita) dan Perkawinan, serta Pah (Tuhan dari Alam). pada saat itu digambarkan orang-orang muda (laki-laki dan wanita) memilih pasangannya secara diundi, kemudian mereka bertukar hadiah sebagai pernyataan cinta kasih, dengan diikuti pelbagai pesta bersama pasangan masing-masing.

Selain itu, ada pndapat lain yg mgatakan Valentines Day diambil drp nama seorang paderi yg paling berpengaruh pd zaman pemerintahan Ratu Isabella dr Sepanyol iaitu St.Valentine yg status keduduknnya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope.

Bagaimana pula dengan ucapan “Be My Valentine?” Ken Sweiger dalam artikel Should Biblical Christians Observe It? mengatakan kata “Valentine” berasal dari Latin yang bermaksud : “Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuat dan Yang Maha Kuasa”. Kata ini ditujukan kepada Nimrod dan Lupercus, tuhan orang Romawi. Maka sedar atau tidak, -tulis Ken Sweiger- jika kita meminta orang menjadi “to be my Valentine”. 
Dalam Islam hal ini sdh tentu termasuk Syirik, iaitu menyekutukan Allah. Selainnya spt Cupid (bererti: the desire), si bayi bersayap dengan panah, adalah putra Nimrod, the hunter (dewa Matahari).

                 Kesimpulannya, apa pun  peristiwa tntang Valentine Day ini ia lebih kpd budaya dan amalan2 kafir dan sangat brtntangn dgn Islam yg sudah tentu kta sbgai umat islam harus mnjauhinya.. Selain itu, pnghayatan akidah Islam, pelaksanaan Ibadah, dan akhlak serta tradisi2 yg ada pd kta sbg umat islam tdk blh sma dgn agama lain. Sbgmana dlm firman Allah swt yg bermaksud: 

"Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yg kmu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yg aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Dan bagi kamu agama kamu dan bagi aku agama aku." (al-kafirun ayat 1-6)
  
dan Firman Allah swt lg yg bmksud:

“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mengetahui tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan diminta pertangggungjawabnya? (Al-Isra’ [17]: 36).

Di dalam Islam, usaha utk memupuk ksh syg(psgn suami isteri) tdk semestinye pd hr tersebut atau pd hr2 tertentu shj. Ia merupakan satu proses yg berterusan dmana nilai ksh syg itu harus ada hngga ke akhir hayat..

Jd, adakah kta msh kurang jelas akn mksud sbnr Valentines Day ini..??  Adakah kta msh mahu ingin mnyambutnya (dgn pasangan yg bkn muhrim)?? Tepuk dada tnya Iman dlm diri.=)


Sila rujuk:  http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-orang-islam-menyambut-perayaan-valentines-day

Sumber rujukan lain: http://id.wikipedia.org/wiki/Hari_Valentine
                                      :The World Book Encyclopedia 1998

No comments:

Post a Comment

CHAT BOX BUAT SUME

Kepada sume kwn2 yg lawat blog sy nie, blh la join roomchat kat bawah ni..chatting kt bwh nie adalah dari Xat.com.. anda blh jg mndgr radio(klik on/off je kt radio kecik tu) yg d sediakn d setiap room.. pastikn anda menukar name anda(nme glamor/ ikut suke anda sume).. smoge ceria slalu^_^